hypokondri

den här lördagen har handlat om sjukdom. det bara är så. hade ju tackat ja till extrajobb idag och det första som händer när jag kommer till jobbet fem i sju på morgonen är att vinterkräksjukan härjar. avdelningarna isoleras och de sjuka får vara kvar på sina rum. sammanlagt 7 pers + 1 personal har varit/är smittade. Härligt! Jag åker på att ta hand om de sjuka. såklart. inte för att det egentligen gör så mycket, någon måste ju göra det, men det är ju inte vidare roligt alltså.. vår adopterade inneboende marion jobbar också på samma ställe och när vi kommer hem sen sitter vi i soffan å nojjar oss...vartenda litet kurr/bubbel i magen kan ju indikera kräksjuka...

senare, dvs nu, sitter jag på internet och försöker hitta en förklaring till varför mitt tuberkulostest visat positivt. tuberkulintest/ppd-test används för att påvisa antikroppar mot tuberkulos. (betyder att man är/har varit utsatt för tbc nångång) . mitt test visade positivt, men ssk sa att det ev. kunde bero på annat och jag ska få göra ytterliggare tester snart. såklart blir jag sjukt orolig över detta, och försöker då finna information och förklaringar. först läser jag några amerikanska sidor där det står att om man reagerar positivt på testet har man varit utsatt för tbc-smitta någon gång i livet. nu blir ju jag skiträdd för man kan inte riktigt bota tbc.. var kommer de ifrån? vad händer nu? får jag jobba inom vården? tusen frågor i skallen... tillslut hittar jag iaf en svensk sida som förklarar att det finns släktingar till tbc som inte alls är lika hemska och som också ger utslag på ppd-testen.. tack tack tack... nu kan jag sova inatt. men jag är fanimej fortfarande orolig...tänk om... vi reste ju när jag var liten, landsbygd i u-länder och sånt...

jaa...det är mina hypokondriska tendenser det. och inte blir det bättre för att jag ska bli ssk, haha..
men gud..har jag inte lite ont magen?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0